Topp-pakningskifte på traktor
Jeg har fått forært en Ferguson traktor (TE-A 20, Gråtass)
fra tidlig 1948. Dessverre var topp-pakningen røket. Dermed måtte
jeg skifte denne. Heldigvis er topp-pakninger på såpass nye
traktorer hyllevare hos Økonomideler. Jeg gjorde det slik:
Jeg tappet av væsker og løsnet panseret. Det var festet
til to bolter i fronten og to bolter i et stag festet i tanken. Jeg fjernet
radiatoren også, for den skulle jeg skifte. Den gamle var det hull
i. Til såpass nye traktorer får man heldigvis kjøpt
fabrikknye radiatorer. Tanken var festet med fire bolter og brenselrøret
som var festet i utskillingsglasset.
Da jeg hadde fjernet tanken, løsnet jeg veivhusventilasjonsrøret
på toppen av toppdekselet.
Jeg skrudde av toppdekselet. Det var fullt av majones. Slik blir det
ofte når topp-pakningen lekker.
Jeg løsnet thermostathuset. Dernest løsnet jeg staget
til håndgassen. Dette gjorde jeg for å slippe å skru av
manifolden. Samtidig tok jeg av vifteremmen. Det er fort gjort å komme
borti viften, og dermed rotere veiven. Det er ikke lurt å røre
veiven når toppen er av, for da kan fôringene løsne.
For å komme til mutterene til toppen måtte jeg skru løs
rakleverket med vippearmene. Disse var festet med fire muttere. Jeg nappet
også ut støtstengene. De vil jeg sette tilbake i samme rekkefølge
som de stod i motoren før jeg begynte å demontere.
Jeg løsnet exhaustrøret fra exhaustmanifolden og forgasseren
fra innsugningsmanifolden.
Jeg skrudde løs de ti mutterene som holdt toppen på plass.
Siden 1948 har toppen hatt god tid til å sette seg, så jeg klarte
ikke løfte av toppen. Derfor kjøpte jeg en billig garagejekk
på Torshov bilrekvisita. I tillegg til denne brukte jeg en gammel
jekk jeg hadde liggende. På jekkene plassérte jeg hver sin
kofot som jeg satte under toppen. Dernest jekket jeg forsiktig, noen millimeter
på hver side av maskinen. Dermed greide jeg å skyve toppen løs
fra den gamle pakningen.
Jeg rev av toppen, og den gamle pakningen kom til syne. Dette var en
kobberpakning. Jeg tror ikke de laver slike lenger. Jeg fjernet den gamle,
og testet om den nye passet. Vekk med den nye, og så var det å
vaske flatene og fjerne bøss.
Toppen blev festet igjen. Boltene blev skrudd fast fra midten og utover.
Til tiltrekningen brukte jeg momentnøkkel. Boltene skulle skrues
fast med 60-65 footpounds. (Noen liker å oppgi momentet i mkg,
men slik skala finnes ikke på min momentnøkkel.) Først
trakk jeg til med 50 footpounds, så økte jeg til 58. Til sist
trakk jeg til med 63 footpounds og satte på rakleverket igjen.
Det neste jeg måtte gjøre var å justere ventilene.
Ytterst er det en exhaustventil. Så kommer to innsugningsventiler,
to exhaustventiler, to innsugningsventiler og til sist en exhaustventil.
Exhaustventilene stilles med en klaring på 0,3 mm, mens innsugningsventilene
får bare 0,25 mm.
Jeg montérte på den nye radiatoren, toppdekselet med ny
toppdekselpakning, gass-staget og veivhusventilasjonsrøret. Jeg
har også fyllt på vann, olje og bensin. Nå skal traktoren
startes og kjøres varm. Så skal jeg efterstramme pakningsmutterene.
Jeg begynner på midten og løsner en mutter, strammer den på
nytt og går videre til neste mutter. Så må ventilene
justeres på nytt og hele dritten settes sammen igjen. Ferdig!
Intet av dette visste jeg i går. Jeg måtte søke
hjelp i Gråtasslauget.
Hjem
Tilbake til Bilder