Fotoutstyr og kikkerter
Her er et lite utvalg av det utstyret jeg benytter
når jeg fotograférer. Ikke noe av utstyret er særlig
nytt eller bra. Her er også noen av kikkertene mine.
Dette apparatet arvet jeg av min farfar. (Wollensak
Junior) Det er et apparat for fotograféring på glassplater.
Man brukte ikke film den gangen, men smorte lysømfintlig
emulsjon på en glassplate som man med megen viderverdighet fikk
lurt inn i kameraet i stummende mørke. Efter eksponeringen var
det vanlig å lave kontaktkopier av glassplaten. På den
måten slapp man å kjøpe kostbart forstørrelsesutsyr,
samtidig som man gikk glipp av de åpenbare fordelene med det
gigantiske negativet.
Dette kameraet har jeg også arvet av min farfar.
Det har mange likhetstrekk med kameraet over, men dette er for
rullefilm. Jeg har forgjeves forsøkt å få fatt
i passende film til kameraet, men 120 mm bred rullefilm er ikke lenger
hyllevare. Den filmen som stod i kameraet da jeg overtok det, var eksponert,
og ikke til særlig glede.
Nok et arvet kamera. Dette benytter kurant film.
Det er bare å kjøpe rullefilm for negativer i størrelse
6x9 cm. Jeg har tatt mange bilder med dette apparatet, og noen
av dem med forholdsvis godt resultat.
Dette er et lommekamera (Voigtländer) til 6x6
cm rullefilm. Jeg blev innbildt at det skulle ta fantastisk skarpe
bilder. Dette gledet meg stort, for jeg var ikke særlig fornøyd
med kvaliteten på mitt speilreflekskamera med 135-film. Ved
store forstørrelser blev bildene svært kornete. Med
lommekameraet over er ikke dette noe problem, på grunn av
den store filmen. Dessverre setter optikken en grense for hvor stort
det er interessant å forstørre bilder tatt med dette
kameraet. Speilrefleksen er svært meget bedre.
Dette er et lite fotostativ, et såkalt bordstativ.
Det er en gave fra enn venn som har fint havebord.
Dette er objektiver til Canon speilrefleks. Disse
er makne. Det er to makrozoomobjektiver, 35-105 mm, original FD.
Det er zoomring på dem, og blenderen endrer seg ikke når
man zoomer. Det ene er litt løs i noen skruer, men det andre
skal være i topp stand.
Dette er også et zoomobjektiv til Canon. Det
er et Tokinaobjektiv, 24-40 mm, med zoomring.
Dette er to togangerkonvertere til Canon. Den ene
har makroofunksjon, 1:1. Det er en Tokina. Den andre er en Vivitar.
Dette er nok et makrozoomobjektiv til Canon, 100-300
mm original FD. Heller ikke dette objektivet endrer blender når
jeg zoomer, men objektivet har dessverre ikke zoomring. Det betyr
at brennvidden endrer seg kontinuerlig hvis jeg skal ta bilder i stativ,
og retter kameraet oppover eller nedover. Til horisontal fotografering
går det greit, har jeg hørt. Jeg har aldri fotografert
horisontalt med teleoptikk..
Dette er selve apparatet, påmontert en 17 mm
vidvinkel fra Tokina. Meget anvendelig, særlig innendørs.
Sammen med all optikken er dette apparatet plassert i et hjørne
sammen med en støvsuger, der de står og samler støv.
Det blir neppe satt film i dette apparatet igjen.
Dette er et digitalkamera. Her skjer alt automatisk.
Når jeg skal ta bilder med dette apparatet, stiller det
seg inn efter et system foreslått av en dataingeniør
i Japan. Det betyr at det er et svært begrenset arbeidsområde
for dette apparatet. Det tar forholdsvis gode bilder i sterkt lys
i overskyet vær. Farven blir underlig, men det kan jeg rette
opp i et dataprogram. Dette apparatet er belemret med tidsparallaxe,
så det er ikke mulig å ta bilder av ting i bevegelse.
En slik kikkert er det vanlig å fremstille sjørøvere
med. Denne kikkerten forstørrer tredve ganger, og er omtrent
umulig å bruke til sjøss. Det går an å bruke
den på land, hvis man støtter seg mot noe som står
stille.
Denne kikkerten er ypperlig under gode lysforhold selv
om grunnen beveger seg noget. Den forstørrer fjorten ganger,
men bildet holdes stødig av et gyroscop om så kikkertens
eier er ustødig.
Dette er den pingvinformede stjernekikkerten min. Den
ser nøyaktig ut som et leketøy, men den viser et skarpt
og nært bilde.
Med denne kikkerten ser jeg alt som naboen finner på.
Kikkerten er liten, og synes dårlig fra utsiden.
Nok en gang har jeg vært i utlandet, og bemektiget meg
gull. Dette elegante fotografiapparatet fra Zeiss fikk jeg for 150
SEK, og det bruker helt alminnelig 120-rullefilm. Et kupp.
Dette er en Zeiss Ikomat. Dette skal være rått, altså.
Dette er en lysmåler. Når jeg ønsker å
finne ut hvor mye lys som faller på et objekt, stiller jeg meg
ved objektet med lysmåleren. Så stiller jeg den halvkugleformede
lyssprederen over øyet på måleren, og retter måleren
mot fotostativet. Dette går for å være den mest nøyaktige
måten til å bedømme lyset. Alternativt kan jeg stille
meg ved fotostativet og rette måleren mot objektet uten lyssprederhalvkuglen.
Da benytter jeg måleren som en eksponeringsmåler, og kan lese
av hvor mye lys som reflektéres fra objektet. Denne metoden er
ikke så nøyaktig, men er ofte mer praktisk enn den andre metoden.
Hvis jeg for eksempel skal ta bilde av en gorilla, benytter jeg eksponeringsmåleren
heller enn lysmåleren. Det er for sikkerhets skyld. Om jeg skal
ta bilde av månen vil jeg også benytte eksponeringsmåleren,
men da er det fordi objektet er så langt unna at det vil være
upraktisk å stå ved objektet og måle. Reisetiden vil
være betydelig, og lysforholdene kan ha endret seg innen jeg når
tilbake til fotografiapparatet.
Nok en Zeiss Ikon Nettar Novar Anastigmat. Denne har Vario lukker.
Lysstyrken er beskjeden, 1:6,3. Jeg bruker den uansett på f 11, så
det spiller ingen rolle. Jeg har nettopp kjøpt ny film til den.
Denne tar nok gode bilder med Kodak E100 GX. Slik film gir så varme
farver, og det gjør seg godt når man skal fotografére
flesk.
Dette er en Calumet Monorail med en Schneider Kreuznach. Dette kameraet
fikk jeg av min kone til fødselsdagen min i år. Det er litt
plundrete å fotografere med, men det tar gode bilder. Det er plassért
på et Bilora-stativ. Med dette kameraet har jeg perspektivkontroll,
og når jeg fokusérer benytter jeg meg selvfølgelig av
østerrikeren Theodor Scheimpflugs prinsipp. Med digitalkameraer er
det sjelden man har slike finesser som var helt vanlige rundt 1900 og frem
til syttitallet på profesjonelt utstyr. Det er gøy med digitalkameraer,
men dessverre er kvaliteten så dårlig, så for fremtiden
skal jeg fotografere med dette eller andre kameraer som kan bruke 4x5"
film. Med en billig scanner fra Epson får jeg lett en oppløsning
på 100 Megapiksler. Et slikt kamera får man for noen hundrelapper
på eBay.
Dette er en Graflex Super Graphic. Det er dette kameraet Arthur "Weegee"
Fellig brukte til å ta mange av sine verdenskjente bilder med. (Det
er ikke makent til Weegees kamera, det er faktisk det samme kameraet.) Denne
typen kamera blev brukt av de dyktigste fotojournalistene på '40,
'50, '60 og helt opp til syttitallet. Dette kalles et pressekamera, og kan
forskyve perspektivet, samt rotére fokusplanet slik en monorail også
kan. Fordelen med dette kameraet er at det går greit å bruke
det håndholdt. Dessuten kan det puttes i lommen, hvis man har gode
lommer. Filmen er helt almindelig 4x5" platefilm.
Fotoutstyr og kikkerter 2 , Fotoutstyr
og kikkerter 3,
Hjemme, tilbake til Bilder